donderdag 17 december 2009

Inspirerende medezeggenschap bij de Gemeente Hilversum


Willy Imafidon:
In Hilversum zit ik sinds juli 2009 in de regiegroep. Ik ben weer mee gaan doen omdat de nieuwe vorm van medezeggenschap me enorm aanspreekt.


De OR ging zo uit van een haast karikaturale tegenstelling tussen 'de hardvochtige bestuurder' en 'de onmondige, noodlijdende medewerkers'. Soms kwamen er echt beelden van Dickens op mijn netvlies, "please sir, can I have some more...".

Terwijl samen ergens mee bezig zijn zo veel méér oplevert. Immers het totaal van alle inzet, van het brainstormen, van het nadenken over hoe wel of juist niet, van het uitwerken, het communiceren, het uitleggen, dat is toch meer dan de optelsom van het aantal gewerkte uren!

Daarom wil ik weer mee doen. Om met de andere vier regiegroepsleden na te denken over hoe we onderwerpen uit kunnen zetten in de dienst, zodat mijn collega's betrokken worden bij hun werkomgeving en er direct invloed op kunnen uitoefenen.


Maar tis ook weer niet zo makkelijk als het allemaal wel lijkt. Woorden in een projectopdracht kunnen bij twee mensen twee heel verschillende beelden oproepen. Heel specifieke en heldere communicatie is voor mij één van de belangrijkste uitdagingen. Want het moet natuurlijk wel voor iedereen in de dienst snel duidelijk zijn wat voor hen de meerwaarde van die nieuwe vorm van medezeggenschap is!

Willy Imafidon
Gemeente Hilversum, Dienst Bestuur

Geen opmerkingen: